Ny til yoga

Aya Yoga er til for deg som ønsker yoga i livet ditt, enten du er nybegynner eller vil videreutvikle din yogapraksis. Vår misjon er å formidle yoga på en måte som gir deg et pusterom i hverdagen, samtidig som du får næring til kropp, sinn og sjel.

Hos Aya Yoga har vi klokketro på at yoga kan passer for alle. Vi hjelper deg gjerne i gang. De fleste yogatimene hos oss er åpne for nybegynnere. Snakk gjerne med oss i resepsjonen om du trenger hjelp til å velge klasser som passer dine behov og ønsker.

Det er mange former for yoga. Noen dynamiske, noen avslappende, noen for spesialgrupper og noen i varmen. For å lære mer om yogaretningene vi tilbyr kan du lese klassebeskrivelsene under Meny og Timeplan

Yoga stammer fra en urgammel indisk filosofi og verdensanskuelse. I riktig gamle dager var blant det annet sittende meditasjon man drev med for å oppnå en frigjørende yogisk tilstand. De siste 100 årene har yoga utviklet seg til å bli en populær treningsform, også i den vestlige verden. Men selv om yogaen er blitt mer fysisk, er fremdeles målet å sone inn og roe ned. I de aller fleste yogaretninger brukes pusten som et verktøy til å holde oss tilstede i øyeblikket her og nå. 

I dynamiske former som Vinyasa og Ashtanga synkroniserer man pust og bevegelse for å oppnå en bevegelig meditasjon. Man går i ett med det man driver med og mister følelsen av tid og sted – i hvert fall for noen sekunder og minutter her og der.

Trivselsregler

  • Vi anbefaler at du praktiserer yoga barbeint og med klær som gjør at du kan bevege deg lett. Med sokker kan du lett skli på matten i enkelte øvelser.
  • Unngå å spise 1-2 timer før timen. Mange øvelser vil være ubehagelige med full mage.
  • Prøv å unngå å drikke i timene. Drikk heller godt før og etter timen. Dette gjelder ikke i hot-timene.
  • Unngå sterk parfyme, håndkrem eller bodylotion. Husk god hygiene for alles trivsel.
  • Møt presis til timen, skru av lyden på mobilen og ikke prat høylytt inne i salen. Mange bruker denne tiden på å roe ned og vende oppmerksomheten innover.
  • Lytt til kroppen og pusten din. Respekter dine grenser og være tålmodig når du beveger kroppen inn i posisjoner den ikke er vandt til. Må du holde pusten for å greie en øvelse har du gått for langt.
  • Dersom du skader deg eller får vondt undertimen, gi beskjed til læreren.
  • Låner du matte hos oss så husk å vaske den godt etter bruk. Vi har vaskemidler som du kan låne etter timen.
  • Gi beskjed til yogalæreren om du er ny, er gravid eller har noen skader. Da kan vi legge til rette for deg.
  • Husk at du når som helst kan ta en pause i timen. Legg deg i barnets posisjon eller sitt på knærne med hodet hevet i hot yoga.

Instagram

Instagram reports: Please check the settings